Zpět

Trénujte jako profi sportovec a využijte workout na posílení středu těla

23. 11. 2023

posilovani_stredu_tela1

Zapojte do své tréninkové rutiny 5 cviků zaměřených na core a můžete se těšit na lepší výkonnost i méně bolestivých okamžiků v běžném životě. Jak na to?

Cvičení na střed těla neboli core vám přinese více než úžasnou postavu. Posilování hlubokých stabilizačních svalů je základním stavebním kamenem každého tréninku a věnují se mu kulturisté, profesionální atleti i hobby sportovci. A svou roli hraje také ve fyzioterapii.

Proč je cvičení na střed těla důležité?

Střed těla zahrnuje mnoho svalů, které zajišťují stabilitu a podporu těla při pohybu. Přestože pod corem si nejspíš představíte břišní svaly, součástí jsou také svaly kolem páteře, kyčlí a pánevního dna.

· Prevence zranění

Stalo se vám nebo někomu blízkému, že se ohnul pro těžký předmět a málem se už nenarovnal? Mnoho zranění vzniká při zdánlivě obyčejných činnostech. Prevencí může být právě posílený core. Střed těla totiž udržuje stabilitu páteře a zajišťuje přenos síly mezi horní a dolní částí těla.

· Lepší držení těla

Lidé s posíleným středem také lépe vypadají. Stojí vzpřímeněji. Při pohybu jsou stabilnější. Důsledkem může být například to, že vás nebudou bolet záda ani při delším sezení nebo stání.

· Zlepšení sportovního výkonu

S nejvyšší pravděpodobností neexistuje sport, u kterého nepotřebujete střed těla. Zpevněný core vede ke zvýšení síly i lepší rychlosti. Pozitivní vliv má dokonce i na flexibilitu.

Ať už chcete budovat svalovou hmotu, nebo se chystáte uběhnout maraton, střed těla byste zkrátka neměli podceňovat – může vám nabídnout výhodu, kterou využijete v boji se soupeři i neduhy.

Vyzkoušejte 5 cviků, díky kterým zpevníte core

Obyčejné sedy-lehy mnoho parády neudělají. Mnohem efektivnější bude, když do své rutiny na workoutovém hřišti zapojíte následující cviky.

1. Plank

Milovaný i nenáviděný, takový je plank neboli prkno. Správné provedení vypadá tak, že si lehnete na podložku a zdvihnete se na natažených rukách a o zem se opíráte jen dlaněmi a špičkami nohou. Celé tělo je ve vzduchu zpevněné a drží ve vodorovné pozici.

2. Mountain climb

Horolezci, horolezkyně, horolezčata... Až vás základní plank začne nudit, můžete ho rozšířit o pokročilou variantu. Střídavě přitahujte kolena směrem k hrudi, tak aby pohyb připomínal běh na místě. Můžete dokonce i zrychlit a cvik zapojit v rámci dynamického workoutu.

3. Bird dog

Klekněte si na čtyři a opírejte se o podložku dlaněmi a koleny. Zdvihejte vždy opačnou nohu a ruku. Cvičte pomalu, držte stabilitu a každý pohyb prodýchejte.

4. Russian twist

Sedněte si, pokrčte kolena, mírně rozkročte nohy a zdvihněte je nad zem. Ruce natáhněte před sebe a myslete na zpevněný střed. Zvolna rotujte trupem z jedné strany na druhou.

5. Bicycle crunch

Kdo by neznal staré známé ježdění na kole. Lehněte si na záda, opřete se o lokty, zdvihněte nohy a provádějte pohyb připomínající šlapání na kole.

TIP: Zapojte cvičicí pomůcky, jako například gymnastické kruhy, závěsný systém TRX, švihadlo, kettlebell, zátěžový opasek a další. Trénink bude pestřejší, zábavnější a díky nabourání stereotypu se budete rychleji zlepšovat.

Střed těla posílíte také cviky na workoutovém hřišti

Čím dál populárnější formou workoutu je kalistenika. Nepotřebujete na ni žádné činky ani stroje, je to vlastně promyšlené cvičení s vlastní vahou. Jedná se o pomalý trénink s dlouhou výdrží v pozicích a s důrazem na správné dýchání. Díky tomu efektivně zapojíte střed těla. Pokud na workoutovém hřišti trénujete tímto způsobem, pevný core máte jistý.

Honza Kaleta posiluje na workoutovém hřišti

Počítá se kvalita, ne délka tréninku

Máte tendenci vrhat se do všeho po hlavě? Přibrzděte. Klíčem k posílenému a zpevněnému středu těla je pravidelnost a kratší tréninkové sekvence s důrazem na správnou techniku. Trénink coru zapojujte nenásilně mezi ostatní cviky na workout hřišti. Odměnou vám bude silnější a odolnější tělo, což se projeví nejen ve sportu.

Sdílejte na facebook


Zkuste ještě

Lifestyle

Lifestyle

Jak cvičit

Lifestyle

Jak cvičit

Jak cvičit