Zpět

Jak využít workoutové hřiště během zimy naplno a na co nezapomenout

Jak cvičit

24. 1. 2023

zimni_cviceni

Ať už je zima nebo léto, sportovci se cvičení rádi věnují všech dvanáct měsíců v roce, aby nevyšli z kondice. Ale co mají v zimním období dělat ti, kteří rádi cvičí venku na workoutových hřištích? Máme skvělou zprávu! I když je venku pod nulou a vše je pokryto sněhem, tak s několika jednoduchými pravidly se dají workoutová hřiště využívat i v zimě.

Jak se připravit na zimní cvičení venku, aby neutrpělo vaše zdraví a cvičilo se vám dobře? Pojďme se na to podívat!

Venkovní posilovací stroje budou v zimě klouzat. Nebo ne?

Je jasné, že vás čekají nějaká omezení a některé části vybavení workoutového hřiště budete muset v zimě přeci jen oželet. Lehat si například na mokrou lavici nebude úplně rozumné. Raději také vynechte balanční prvky, na kterých v zimním a vlhkém počasí hrozí vyšší riziko zranění. Ale hrazdu, bradla, žebřiny nebo monkey bar ke cvičení používat můžete i v zimě, a to za podmínky, že si na ruce nanesete magnesium proti klouzání.

Pokud ovšem venkovní teplota klesá pod nulu, raději se vyvarujte dotýkání jakýchkoli kovových částí holýma rukama a pro úchopy na hrazdě či žebřinách zvolte vhodné rukavice, tedy takové, s nimiž budete mít pevný úchop a cit v rukách. Pokud už je ale většina prvků workoutového hřiště namrzlá, cvičení se nedoporučuje.

Stále (a obzvlášť v zimě) mějte na paměti, že zdraví máme pouze jedno a musíme ho chránit.

Štěstí přeje připraveným – s předstihem se začněte otužovat

Pokud vás workout chytl, měli byste se připravit na to, že po celý rok vás nečeká ideální počasí. S otužováním tedy nečekejte a začněte před zimou co nejdřív.

Určitě se hned nehrňte do ledové řeky, to je pro ty zkušenější. Jestli jste na začátku, nechte své tělo, ať si na chlad zvyká postupně. Otužování vyžaduje trpělivost. Začněte například tím, že doma přestanete zapínat topení nebo si brát mikinu. Později přesuňte svůj trénink i do sprchy – teplotu snižujte postupně, začněte na vlažné vodě. V ideálním případě toto provádějte denně, ale minimálně alespoň dvakrát týdně.

Kromě trpělivosti je klíčem také pravidelnost. Jestli na dva týdny vynecháte, musíte počítat s tím, že budete muset začít zase od začátku. Pozor by si měli dát lidé, jejichž zdravotní stav není úplně ideální. Pokud máte nemocné ledviny, srdce, jednoduše si nejste jistí nebo vás prostě skolí nějaká chřipka, určitě se nejdříve poraďte se svým lékařem.

Poctivá rozcvička před cvičením zahřeje

Jak začít s cvičením na workoutových hřištích v zimě? Stejně jako v létě – rozcvičkou, ale trochu upravenější. Sestavte ji tak, aby byla delší a také pomalejší, abyste se příliš nezpotili. Zvolte třeba cviky s posilovacími gumami a expandéry. Ale rozcvičku můžete klidně udělat už doma, do zimy tak půjdete už zahřátí.

Během ní si sundejte horní vrstvu oblečení, avšak nezapomeňte si ji po dokončení zahřívání na sebe zase zpět obléknout. To vám zajistí pocit tepla až do konce tréninku. A když už je řeč o tom oblečení, pojďme rovnou k dalšímu tipu…

Kvalitní zimní sportovní oblečení je základ

Kvalitní zimní sportovní oblečení je základ

Správnou cestou je vrstvení. Jako první si vezměte funkční prádlo, které zajistí teplo a odvod potu. Stejné schopnosti má fleece, proto by jako další vrstva měla přijít mikina z tohoto materiálu. Jako poslední, svrchní vrstvu zvolte takové oblečení, které nepropustí vítr a je vodotěsné.

V teple by za každou cenu měla zůstat chodidla, včetně kotníků. Teplé sportovní ponožky či podkolenky jsou proto na místě. S trailovými botami vám to díky hrubé podrážce nebude podkluzovat a vy se vyhnete případnému zranění.

Na horní část těla zvolte nákrčník a čepici proti mrznutí uší. Prodyšné rukavice také nesmí chybět.

Pozor dávejte na již zmíněné pocení – oblečení si sundejte v moment, kdy je zahřáté, ale ještě nestihlo navlhnout potem.

Pár tipů na závěr

Ty neobsáhlejší rady máme za sebou. Tady jsou ještě poslední tři, které je potřeba mít také na paměti:

  • Samotný trénink i pauzy by měly být kratší, ale cvičení o to intenzivnější.
  • Jako pití zvolte teplý čaj v termosce. Chladný workout vám značně zpříjemní.
  • A poslední doporučení na závěr tréninku: vždy se po skončení snažte co nejrychleji dostat do tepla. Strečink si nechte klidně na doma.

Zimní cvičení na workoutových hřištích může být sice oproti jiným ročním obdobím na přípravu náročnější, ale odmění vás lepší imunitou. Zkusíte ho?

Sdílejte na


Zkuste ještě

Jak cvičit

Jak cvičit

Jak cvičit

Lifestyle